Adidasi Jordan 1 barbati in Romania. Acest pret

Istoria adidașilor Nike Air Jordan 1 este multiformă și plină de detalii complicate. În fiecare an, legenda sportivului care a lansat Air Jordan 1 devine mai fantastică.

Și întrucât cultura adidașilor continuă să prospere ca un fenomen global de miliarde de dolari, merită să ne amintim de povestea modului în care adidașii destul de simpli din piele roșie, albă și neagră au avut un impact uriaș asupra baschetului, marketingului modern și asupra modei.

Deși la acea vreme Jordan nu era favorit, cei din echipa Chicago Bulls erau suficienți de încrezători în capacitatea sa de a semna un contract de șapte ani cu 6 milioane de dolari – al treilea cel mai mare contract de debutant din istoria ligii, în spatele lui Ralph Sampson și Olajuvon.

Pe fondul negocierilor contractuale cu Bulls, Nike lucra la propria afacere cu Jordan. Câteva figuri cheie au fost implicate în negocieri.

Este o poveste complicată și controversată, dar, potrivit lui Sonny Vaccaro – un agent angajat de Nike care a încheiat acorduri între sportivii de baschet și Nike – acesta a reușit să-l convingă pe directorul de marketing al mărcii, Rob Strasser, ca prin toate mijloacele să semneze un contract cu Jordan.

De asemenea, au fost implicați și designerul de adidași Nike Peter Moore, care a proiectat logo-ul Air Jordan 1, Donald Dell, care a fost președintele companiei de management sportiv ProServ și David Falk, agentul lui Michael Jordan.

În trecut, Dell a fost un jucător profesionist de tenis, iar în acele zile, jucătorii de tenis „vindeau” mult mai bine decât vedetele baschetului. Șeful ProServ a reușit să comercializeze cu succes jucători de tenis precum Arthur Ash și Stan Smith, iar noul său obiectiv a fost să promoveze și compania Jordan.

Procesul de negociere a fost departe de a fi ușor, deoarece Falk a făcut cereri serioase oricărui brand care dorea să colaboreze cu tânărul fenomen din lumea baschetului.

Lui Jordan i-a plăcut compania Adidas și a sperat să semneze un contract cu marca germană, dar gigantul sportiv se afla într-o stare precară după moartea fondatorului companiei Adi Dassler în 1978 și pur și simplu a ratat colaborarea cu Jordan.

Converse a fost imediat implicata, întrucât Jordan a purtat deja adidași marca Boston pe tot parcursul anilor de facultate datorită înțelegerii cu Dean Smith, antrenorul din Carolina de Nord.

Jordan nu avea absolut niciun interes pentru Nike și trebuia practic să fie prezent la o întâlnire în Beaverton, Oregon.

Dar Nike avea cel mai ambițios și îndrăzneț plan care îl deosebea pe Jordan de mulțimea altor vedete din ligă.

Jordan era fan Adidas, deoarece bascheții lor erau mai mici decât cei de la Nike. Așadar, Nike i-a oferit pantofi noi, special concepuți pentru nevoile sale. Designul inițial a ținut cont chiar de dimensiunile diferite ale picioarelor sale (cel stâng are 13 inch, iar cel drept are 13,5).

În anii ’80, ofertele de adidași nu erau deloc la fel ca astăzi. În acele zile, jucătorii mari nu aveau prea multă faimă, iar companiile de adidași nu aveau încă astfel de bugete astronomice.

Vaccaro a fost cel care i-a determinat pe Strasser și Nike să ofere lui Jordan un contract de cinci ani, 500.000 de dolari pe an, care întrecea cel mai mare acord de sponsorizare anterior.

După ce a analizat prezentarea și propunerea de la Nike, managerul lui Michael Jordan a contactat Converse și Adidas pentru a vedea ce au de oferit în schimb.

Converse oferea inițial lui Jordan 100.000 de dolari pe an. Roland Lazenby a scris în biografia sportivului Michael Jordan. The Air : „Jordan a contactat chiar și un prieten care lucra la Converse, spunându-i că acest brand „trebuie doar să se apropie ” de propunerea Nike pentru a accepta imediat colaborarea.

Dar nici Adidas și nici Converse nu erau gata să ofere ceva apropiat de ceea ce Sonny Vaccaro de la Nike pregătise deja pentru Michael Jordan”.

Așadar, afacerea cu Nike a avut loc, conceptul bascheților a intrat în stadiul de dezvoltare și a devenit imediat cunoscut sub numele de Air Jordan (o altă variantă a numelui care nu a văzut niciodată lumina zilei a fost „Prime Time”).

Apropo, ai văzut ce adidasi Jordan au fost lansați in Romania pentru barbati odată cu prezentarea Nike din 2021? Sunt modele care sunt disponibile in serie limitată și merită fiecare leu, mai ales că se află la reducere.

Acum, să reluăm firul poveștii despre cum a vazut lumina zilei prima pereche de adidasi Jordan. Pe lângă câștigarea a 2,5 milioane de dolari pe parcursul a cinci ani, Jordan avea dreptul și la un procent din vânzările fiecărei perechi de sneakers Air Jordan (inițial 65 de dolari). Numai în primele două luni, Nike Air Jordan a avut vânzări de 70 de milioane de dolari.

Înainte de începerea sezonului său de debut, Jordan a spus: „Știu, toate privirile sunt asupra mea. Unele dintre lucrurile pe care le fac mă surprind chiar și pe mine. Nu este întotdeauna ceva planificat. Uneori se întâmplă pur și simplu”.

De fapt, la începutul sezonului de jocuri 1984-1985, Jordan nu purta un Air Jordan 1 – modelul său de semnătură nu a fost pus în vânzare decât în ​​primăvara anului 1985. În schimb, a purtat o versiune de Nike Air Ship, un pantof de baschet de 40 de dolari, care semăna cu un Air Jordan 1.

Pe 18 octombrie 1984, sportivul a încălțat Nike Air Jordan 1 în roșu-negru pentru jocul cu New York Knicks.

Adidașii care încălcau „uniforma clasică” a ligii, conform căreia jucătorii trebuie să poarte pantofi care să se potrivească atât cu nuanța uniformelor, cât și a adidașilor altor jucători din echipă nu i-a plăcut lui David Stern – comisarul NBA – iar liga a trimis o scrisoare către Strasser, indicând faptul că „purtarea pantofilor de baschet roșii cu negru Nike” este interzisă.

După cum spune legenda, de fiecare dată când Jordan apărea pe teren cu adidași care nu se potriveau cu paleta de culori a echipei, acesta era amendat cu 5.000 de dolari, iar Nike a plătit acele amenzi.

Conducerea Bulls a fost îngrijorată de mesajul din spatele deciziei lui Jordan de a-l face să iasă din echipă cu preferințele sale de culoare. Chiar s-a considerat mai bun decât alții?

În acele zile, jucătorii de baschet NBA purtau predominant perechi albe de adidași, completate de o altă culoare care se potriveau cu tricourile echipei. A fost un joc de echipă și toată lumea a înțeles că adidașii de pe teren nu ar trebui să fie prea evidențiți.

Jordan însuși avea și el îndoieli cu privire la combinația de culori a noii sale perechi. „Nu pot purta acești adidași – sunt culori diabolice”, a spus el, referindu-se la principalii rivali ai echipei sale din facultate.

“Michael, dacă nu obții acordul Chicago Bulls ca să-și schimbe culorile oficiale în Carolina Blue (nuanța oficială a Universității din Carolina de Nord), aceasta va fi culoarea ta”, a răspuns Strasser.

Fostul angajat ProServ și colecționar de adidași, Chris Arnold, spune că planul original al Nike a inclus două culori cheie ale Air Jordan: o versiune albă, neagră și roșie (acum cunoscută sub numele de „degetul negru”) purtată în meciurile de acasă și o versiune cu negru și roșu purtată în deplasare (denumite acum „Bred”).

Împreună cu fotograful Chuck Coon, Michael a aranjat o filmare de două zile la Chicago cu ambele culori, dar la acel moment adidașii nu aveau încă logo-ul clasic „Wings”. În locul său era simpla inscripție Air Jordan.

În această ședință foto, Jordan a repetat poza în care a fost capturat de Jacob Rentmister pentru revista LIFE în 1984 . Noua fotografie, transformată ulterior într-o siluetă grafică, a devenit logo-ul Jumpman.

Odată ce logo-ul Wings a fost finalizat, a fost imprimat pe adidașii pe care Jordan trebuia să-i poarte în NBA. „Jumpman” nu a apărut pe Air Jordan 3 decât în ​​1988. Singurul Air Jordan care a prezentat atât sigla Swoosh, cât și sigla Jordan „Wings” a fost Air Jordan 1 (înainte de Air Jordan 31 în 2016).

Arnold amintește că, din cauza amenințării cu o amendă, Nike s-a adaptat regulilor NBA și a introdus o schemă alternativă de culori. Acest model se numește acum „Chicago”.

La 17 noiembrie 1984, împotriva celor de la Philadelphia Seventi Sixers, Jordan a făcut prima apariție pe teren într-un Air Jordan 1. A continuat să alterneze între Air Jordan 1 și Air Ship pe tot parcursul sezonului.

În februarie 1985, Jordan a avut o șansă și a încălțat o pereche neagră cu roșie de Air Jordan 1 la competiția de top din NBA All-Star Game. Michael a scăpat cu acest act, deoarece această competiție nu a fost un joc oficial NBA.

Dar după ce Biroul Comisarilor NBA a văzut pantoful, pe 25 februarie 1985, i-a trimis lui Nike un alt e-mail prin care i-a reamintit lui Jordan să nu poarte negru și roșu. Nike a făcut o legendă din aceste scrisori de interdicție, crescând hype în jurul Air Jordan și chiar lansând o reclamă despre aceasta (dar uitând să menționăm că totul a început cu Air Ship).

După cum știți, în 1986, Jordan i-a spus lui David Letterman că culorile negru și roșu erau interzise, ​​deoarece „nu era alb în el”. Jordan a răspuns chiar la gluma lui Letterman conform căreia adidasii erau interzisi pentru urâțenia lor, spunând: „Da, sunt de acord cu tine – sunt urâți”.

Oricum ar fi, scandalul „interdicției” a oferit departamentului de marketing al Nike oportunitatea de a promova pantoful ca simbol al sfidării, care a crescut populariatea în vânzării.

În sezonul 1985-1986, Michael a continuat să poarte Air Jordan 1, dar în al treilea meci al sezonului, și-a rupt piciorul și din această cauză, a ratat 64 de jocuri. Când Jordan s-a întors la joc în luna martie a acelui sezon, Nike l-a echipat cu un Air Jordan 1 cu curele de sprijin pentru gleznă.

În general, Nike a lucrat mult la susținerea și amortizarea Air Jordan 1, inclusiv asocierea Air Jordan 1 cu talpa intermediară a Air Jordan 2 (supranumită Air Jordan 1.5, care a ajuns în sfârșit pe piață în 2015) și Air Jordan 1 .1 cu talpa intermediară Nike Dunk.

Au fost lansate cel puțin 23 de versiuni originale ale Air Jordan 1, dar este imposibil să confirmăm câte dintre acestea au văzut în cele din urmă lumina zilei. Printre acestea se numărau Jordan-ul decoltat, Jordan în culori metalice, baby Jordan și chiar un model de pânză numit AJKO.

Unele modele au fost vândute numai în afara Americii, altele în anumite regiuni ale Statelor Unite. Alte culori populare, pe lângă Bred / Banned, Chicago și Black Toe, includ albastru regal și negru, Shadow negru și gri și UNC albastru și alb.

Versiunile retro ale Air Jordan 1 nu au început producția decât în ​​1995, când au revenit culorile Chicago și Bred. Tendințele adidașilor trecuseră deja la modele mai tehnice și niciun segment retro nu exista pe piață în acel moment. Relansarea s-a dovedit a fi un eșec complet și, conform zvonurilor, prețul adidasului a trebuit chiar să fie scăzut la 20 de dolari (de la 80).

Jordan Brand a decis să-și încerce din nou norocul în 2001, de data aceasta cu o cizmă renovată. De atunci, interesul a crescut, ducând la nenumărate culori și variații ale Air Jordan 1, făcându-l unul dintre cei mai populari adidași din istorie.

Statutul lor de primele versiuni Air Jordan 1, apariția pe teren și vizibilitatea absolută pe care au câștigat-o prin publicitate, televiziune și mass-media în general, modelele de culoare Bred, Black Toe și Chicago rămân cele mai semnificative.

Vor fi întotdeauna considerați sfântul graal al comunității de adidași, păstrându-și pentru totdeauna asocierea nu numai cu îmbrăcămintea de stradă și moda, ci, bineînțeles, cu His Air însuși – un apărător slab din Carolina de Nord care a reușit să se transforme dintr-un talentat debutant NBA într-unul dintre cei mai mari sportivi din toate timpurile.